تاثیر مصرف مکمل ویتامین Dبر بیماران مبتلا به دیابت نوع2 که به فقر ویتامین Dمبتلا هستند

19 ژانویه 2015- مصرف مکمل ویتامین Dمی تواند مقدار قندخون ناشتا و انسولین را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که به کمبود ویتامین Dمبتلا هستند، کاهش دهد.

محققان ایرانی تاثیر مصرف ساپلیمنت ویتامین Dبر ادیپونکتین (پروتئینی که به تنظیم مقدار قندخون کمک می کند و با مقاومت به انسولین نسبت عکس دارد) در افراد مبتلا به دیابت نوع2 که به کمبود ویتامین Dمبتلا هستند ، بررسی کردند.

در این مطالعه که توسط مرکز تحقیقات دیابت و مرکز تحقیقات متابولیسم و غدد درون ریز و دانشگاه پزشکی تهران انجام گردید محققان یک مطالعه ی بالینی دو سورکور تصادفی را بروی 81 بیمار مبتلا به دیابت نوع2 انجام دادند. غلظت ویتامین Dدر خون تمام بیماران شرکت کننده در این تحقیق بین 10 تا 30 نانوگرم در میلی لیتر بود.

در این تحقیق که به مدت 8 هفته انجام گردید به افراد شرکت کننده 50 هزار واحد بین المللی ویتامین Dیا پلاسبو یکبار در هفته داده شد. نمونه های خون این افراد 12 ساعت پس از ناشتا در شروع و پایان مطالعه جمع آوری گردید.

نتایج نشان می دهد مصرف ساپلیمنت ویتامین Dسبب افزایش قابل توجه ویتامین Dخون این افراد تا حد طبیعی می شود در عین حال مقدار قندخون ناشتا و انسولین نیز کاهش می یابد. دانشمندان معتقدند دوره ی 8 هفته ای انجام این آزمایش کافی نیست و برای بررسی تأثیرات احتمالی ویتامینDبر مقدار ادیپونکتین که بطور مستقیم با حساسیت به انسولین مرتبط می باشد، نیاز به انجام مطالعه ی طولانی تری است، مصرف ویتامینD  در این تحقیق تأثیری بر مقدار ادیپونکتین این بیماران نداشت.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/jan/supplements-can-help-vitamin-d-deficient-type-2-diabetes-patients-97128219.html